Verkoeling in de Cameron Highlands

30 juli 2013 - Brinchang, Maleisië

Vrijdag 26 juli. Opnieuw hebben we een bustocht voor de boeg. Dit keer van Pudu Sentral in KL naar Tanah Rata in de Cameron Highlands. Het is een bustocht van zo'n 4 uren en de reis begint meteen goed: het uitdelen van "kotszakjes" voor het geval we onderweg ziek worden. Wat staat ons de wachten?! Het dorpje Brinchang, waar ons hostel is, ligt op 1600 meter en om daar te komen, moeten we een uur over slinger weggetjes met de bus. Gelukkig krijgen we nergens last van (niemand in de bus overigens). Het is meer wat bangmakerij dus..

Omdat het in deze tijd erg druk is in de Highlands, zijn de budget hostels inmiddels vol geboekt, dus wordt het deze keer wat luxer. Een goede, schone kamer met eigen badkamer en elke dag schone handdoeken. Ideaal! Na het inchecken doen we een ronde door het dorpje en eten we een bord noodles (marieke) en een bord nasi (arnold). Het smaakt opnieuw erg goed, totdat Marieke een volledige groene boon opeet, wat toch echt een peper blijkt te zijn. Brand! De rest van de noodles smaken helaas nergens meer naar, volgende keer beter opletten dus. We sluiten 's avonds de dag af met een ronde over de lokale markt en kopen weer allerlei lokale lekkernijen. Er zijn hier veel aardbei kwekerijen, dus we kopen vers geplukte aardbeien, heerlijk! Verder proeven we verse honingraat, eten we maïs en halen we voor het avondeten nog wat gefrituurde specialiteiten om in het hostel op te eten. We zullen hier niet verhongeren :)

Zaterdag 27 juli. Vandaag verkennen we de omgeving rondom Brinchang. Het idee was eerst om een van de wandelroutes te gaan doen, maar het begin van de route was gelijk al zo'n junglepad waar je eigenlijk een manchet bij nodig bent, dus hebben we dat toch maar niet gedaan. In plaats daarvan hebben we een deel van een andere looproute gedaan waarbij we een stuk van de Brinchangberg op zijn gelopen. Buiten het dorp liepen we langs de arbeiderswoningen/krottenwijk waar de thee en aarbeiplukkers (vaak afkomstig uit India) wonen. De woningen zagen er best redelijk uit, maar dat de mensen het niet heel breed hebben, bleek wel uit de drie jongetjes van ongeveer zes die, toen wij voorbij liepen, gelijk om geld begonnen te vragen. Na de verkenning van de omgeving lopen we nog naar de aardbei kwekerij en genieten we van een heerlijke sundea met verse aardbeien en vers aardbeiensap. Mmm! Ons avondeten bestaat deze keer uit steamboat: Chinees fonduen in twee soorten bouillon (groente en een wat scherpere). We krijgen een bord met allerlei groente, vlees en vis met daarnaast noodles en dat kook je vervolgens in de bouillon. Erg lekker en leuk om te doen!

Zondag 28 juli. We staan vroeg op, want we gaan met een gids op pad in een 4x4! Om kwart voor negen staan we bij ons hostel klaar en even later worden we opgepikt door onze gids. In de 4x4 zitten nog 6 anderen, dus mogen wij (degenen die als laatste instappen) in het achterste gedeelte op de banken plaatsnemen naast een Engels stel. Eerst rijden we richting de theeplantages. We stoppen bij een plek waar we een mooi uitzicht hebben over de duizenden theestruiken en na een kort verhaal van de gids mogen we een stuk door de plantage lopen. Een stukje verder pikt hij ons weer op. De theestruiken zijn 80 jaar geleden door een Schotse familie geplant en worden nu dus nog steeds gebruikt. Elke drie weken worden de verse theeblaadjes met een machine eraf gesneden. Na een half jaar wordt de struik flink gesnoeid en na 3 maanden wachten kan er weer een half jaar elke 3 weken geplukt worden. We rijden vervolgens verder naar de hoogste bergtop van deze omgeving, zo'n 2200 meter hoog, waar we van het uitzicht kunnen genieten. Het Mossy Forest is onze derde stop. Hier lopen we eerst via een houten pad door de bemosde bomen. Opeens houdt het goede pad op en mogen we klimmend en klauterend verder. Het is een fantastische route door een bos dat, volgens onze gids, het oudste bos van Maleisië is en inmiddels zijn vrijwel alle bomen volledig met mos begroeid. Na deze klimtocht gaan we verder naar de Boh Tea fabriek. Hier zien we hoe de theeblaadjes worden verwerkt tot de welbekende zakjes thee. Vanuit het toeristische gedeelte van de fabriek hebben we weer een geweldig uitzicht over de theeplantage. De laatste onderdelen van de tour bestaan uit een bezoek aan een butterfly farm en een aardbeien kwekerij. Dit vonden we niet zo heel spannend, dus hoeven we er ook niet zoveel over te vertellen :) Al met al een leuke tour en veel gezien! We vragen de gids om ons af te zetten in Tanah Rata (dorpje naast ons dorp) waar we van een heerlijk Indische maaltijd genieten en de bus regelen voor de volgende dag naar Penang. Onze verkoeling in de Cameron Highlands zit er namelijk alweer op, morgen gaan we met de bus naar Penang en van daaruit vliegen we 's middags naar Langkawi! Benieuwd wat ons daar te wachten staat.

1. Ingrid Veenstra:
    Geweldig verhaal weer!
    Ik zie en lees veel over het eten, maar niks over (alcoholische) drankjes. Het gaat wel goed toch?? Of heb je nog geen Chinese biertjes weten te vinden?
    Have fun!!
  2. Alie:
    30 juli 2013
    Prachtig verhaal! Het vorige verhaal heb ik aan oma voorgelezen. "Wat zien ze toch veel van de wereld", was haar reactie. Oma genoot ook van jullie belevenissen, net als wij doen! Jullie kaart is vandaag aangekomen.
  3. Tessa:
    30 juli 2013
    Kaart is aangekomen, bedankt! Maikel maakt overuren daar, scheelt dat we de eerst komende verjaardag hopelijk geen chineesachtig iets hoeven te eten ;-) foto's zien er ook maar goed uit! Even een mededeling: morgen zijn jullie alweer op de helft van de reis, fijn om te weten hè... ;-) Geniet er nog van! Groetjes Jan Siemen en Tessa