Paradijselijk Langkawi

3 augustus 2013 - Langkawi, Maleisië

Maandag 29 juli. Er staat ons een lange reis te wachten. We reizen vandaag per bus naar Penang en vliegen vervolgens naar Langkawi (gewoon, omdat het kan...). De bus pikt ons iets na 8 uur op in Brinchang (ideaal, deze pick up scheelt ons een taxirit naar Tanah Rata vanwaar de bus vertrekt). Het is weer een prima en comfortabele bus en de reis verloopt soepel. Een kleine 5 uur later staan we in Penang en regelen we een taxi naar het vliegveld. Daar moeten we nog een paar uur wachten voordat we vliegen. Om kwart over drie kunnen we boarden en om 4 uur start het vliegtuig met taxiën, zelf een kwartier voor op schema! Even later stijgen we op en na maar liefst 20 minuten in de lucht te zijn geweest landen we op Langkawi. Allebei hebben we nog nooit zo'n korte vlucht gehad! Op Langkawi is geen openbaar vervoer, dus kopen we een kaartje voor de taxi naar Pentai Chenang (er zijn handige vaste prijzen van locatie naar locatie). We checken in bij Sweet Inn Motel en na wat gedoe over of er nou wel of niet ontbijt bij inzit (volgens de online bookingsite wel) krijgen we de sleutel van onze ruime en nette kamer. Weer goed geregeld! Het is nog licht, dus gaan we gelijk richting strand en wat is dat mooi! Echt een bounty strand! (alleen dan wel met iets meer mensen helaas) we lopen het strand af en zien aan het eind een bar boven de zee. Het blijkt een redelijk luxe tent te zijn, maar we mogen uiteraard een drankje drinken in de open bar met uitzicht over het strand, de zee en de ondergaande zon. Wauw! (zie foto's)

Dinsdag 30 juli. Vandaag gaan we het eiland verkennen en dat doen we met een scooter van ons motel. Voor één dag kost de scooter maar liefst 25 RM (omgerekend 6,25 euro), maar we moeten de tank nog wel zelf volgooien (voor 5 RM is ongeveer 1,25 euro..). Dat zijn nog eens prijzen! We beginnen onze tour en rijden door de prachtige omgeving met rijstvelden, palmbomen en wat bergen op de achtergrond. Het zonnetje schijnt en we genieten dan ook volop. De rit gaat richting Kok Beach en opeens zien we een aantal (wilde) apen langs de weg zitten! Op Kok Beach maken we wat foto's van de mooie gekleurde zee. Vervolgens stoppen we bij Oriental Village (iets te toeristisch nagemaakt dorpje) en daar willen we graag met een kabelbaan omhoog, maar helaas is die gesloten in verband met onderhoud. Geen mega uitzicht vanaf de bergtop voor ons dus. De baan is twee dagen later klaar, dus misschien dat we het dan nog eens proberen. De volgende stop is bij een waterval. We moeten daarvoor iets van 500 trappen oplopen en dat is in de hitte best zweten geblazen! Maar het wordt beloond, want we komen uit bij het begin van de waterval waar je perfect in het frisse water kunt zwemmen en pootje baden. Arnold heeft zijn zwembroek al aan en ligt al snel in het water, heerlijk! We maken wat foto's en opeens ziet Arnold een enorme varaan lopen! Wat een groot beest! We zijn snel en kunnen net een foto maken voordat de varaan weer wegduikt in de rotsen/struiken. De rest van de dag touren we nog wat rond en rijden we naar het noorden van het eiland op zoek naar een mooi strandje om te relaxen en te zwemmen. Helaas kunnen we door wegwerkzaamheden niet goed bij het strand komen en uiteindelijk rijden we dan maar terug naar "huis". 's Avonds bezoeken we de night market iets buiten ons dorp, net als de locals gaan we hier op de scooter naar toe. Helaas valt de markt wat tegen (bijna alleen maar kleding en hoofddoeken te koop), dus zijn we snel weer weg. De scooter wordt thuis gebracht en we sluiten avond af met een drankje bij Bob Marley, de lokale kroeg geheel in Bob Marley sfeer. Fantastisch!

Woensdag 31 juli. Tijd voor een mangrove tour! Na het ontbijt worden we met een busje opgehaald en naar het noorden van Langkawi gebracht. Daar liggen de jetboats al op ons te wachten (denk aan expeditie Robinson). De groepen worden verdeeld en wij zitten met een stel uit Taiwan, drie Italiaanse vrouwen, een man uit India en twee Engelse jongens in een boot voor 15 personen, genoeg ruimte dus. We varen een stukje door de mangrovebossen en leggen de boot aan bij een vleermuizengrot. Hier lopen we doorheen en de gids vertelt vanalles over de vleermuizen. Buiten de grot zien we een enorme spin hangen, maar helaas kan de gids even niet vertellen wat voor soort spin het is. Wel vertelt hij dat er boven in de grot een King Cobra leeft... Fijn dat we daar al voorbij zijn gelopen. De vaartocht gaat verder en nu leggen we aan bij een fishfarm op het water. Daar krijgen we uitleg van een van de medewerkers en kijken we bij de verschillende vissen. Hij laat ons een pijlstaartrog zien en wie wil, mag hem wel even aaien. Marieke lijkt dat wel wat en steekt haar hand in het water. Al snel komt de pijlstaartrog op het bewegende water af en komt een stukje naar boven, zodat Marieke de rog kan aaien. Erg glibberig! Als laatste komen we bij de "artificial fish". Dit is een kleine vis met gele strepen die de vliegjes uit het water spuugt (jaja). Onze gids wil het demonstreren en pakt een stukje wit brood en kneed het tot een balletje en plakt het op het hek zo'n 30 cm boven het water. En jawel, de vissen spotten het stukje brood en opeens wordt er een straal water op af gevuurd! Na een paar aanvallen, hebben de vissen het brood in het water en wordt het opgegeten. Erg grappig! De boot gaat verder en de snelheid wordt gevoerd, de 115 pk moter doet het goed! We stoppen midden op het water met een paar andere boten. Eén van de boten heeft wat kip in het water gegooid en al snel komen daar adelaren op af. Mooie vogels! Dit soort adelaren worden tot ongeveer 1 meter groot (spanwijdte) dus dat valt nog mee. De boot vaart verder en brengt ons naar een drijvend restaurant met een fantastisch uitzicht. Daar staat een bord geroerbakte rijst met kip en groentebouillon voor ons klaar met een glas limonade. Het smaakt prima en met zo'n uitzicht kan dat ook niet anders! Als toetje krijgen we vers fruit, heerlijk. Na de lunch neemt de boot ons mee naar een krokodillengrot (de ingang heeft de vorm van een krokodil) waar we doorheen varen. Vervolgens komen we door een gebied waar veel apen zitten en al snel zien we een groep apen langs het water. De gids heeft een zak pinda's mee en geeft ons instructies (niet naar de apen staren, rustig blijven, niet gillen, want dan gilt de aap terug en als je wat te eten geeft, moet je dat op een rustige manier doen). We varen langs de apen en zitten klaar om wat eten de gooien, maar dan stuurt de kapitein de boot naar de kant en komen er drie apen aan boord. Dat was even onverwacht! De apen lopen om ons heen en na het even aangekeken te hebben, waagt Marieke het erop en wordt er een pinda richting een aap aangereikt. Het beestje pakt de pinda keurig aan (zegt nog net geen dankjewel) en begint de pinda de pellen. De gids legt uit dat hier twee gangs van apenfamilies wonen, ze hebben beide hun eigen territorium en een overtreding betekent oorlog. Gezellige boel dus. Wat we niet wisten, is dat apen goede zwemmers zijn. Een van de boten demonstreert dit door met een aap aan boord weg te varen. De aap bedenkt zich geen seconde en duikt met een boogje van boord en zwemt terug naar de kant. Weer wat geleerd. De dag is nog niet voorbij en de boot zet koers richting open water. We zweven bijna over de golven heen en het water spat alle kanten op, gaaf! Nu stoppen we bij een strandje op een onbewoond eiland en hebben we helemaal het Expeditie Robinson gevoel. Alleen missen we het samensmeltingsmaal (er zijn namelijk nog 3 andere boten die hier mensen afzetten). We mogen hier een uur verblijven en nemen een duik in de Chinese zee. Heerlijk warm en redelijk helder water. Het uitzicht is opnieuw fantastisch en we genieten van het mooie strandje. De tijd vliegt voorbij en we gaan door naar Fossil Island (hier zijn fosielen van slakachtigen te zien van 250 miljoen jaar oud) en vervolgens een plek waar we na een paar honderd meter lopen uitkomen bij een verborgen meer. Dat is de laatste stop en we racen weer richting de opstapplaats waar de busjes klaar staan om ons weer naar onze accommodatie te brengen. Al met al een erg leuke, afwisselende en leerzame tour!

Donderdag 1 augustus. Na het ontbijt huren we weer de scooter van het motel en rijden we weer richting de kabelbaan om te kijken of we vandaag wel omhoog kunnen. Onderweg zien we dat het weer verandert, het lijkt wel alsof er regen aan komt. We rijden door en we zijn nog maar net in het dorpje waar de kabelbaan ophoog gaat als de regenbui losbarst. En wat voor één! De regen valt met bakken uit de hemel. Gelukkig zitten we net in een eettentje aan een bak koffie (een flinke bak koffie) en vermaken we ons met de Lonely Planet en een leesboek. Het duurt wel een uur voordat de regen wat minder wordt, maar het zicht op de berg is nog slecht, dus lopen we nog wat door de winkeltjes. We krijgen honger en gaan naar de food court voor een maaltijd. Ook 's middags klaart het niet echt op, dus laten we de kabelbaan voor wat het is en gaan we op de scooter richting ons dorp. Daar lopen we nog wat door de (duty free) winkels. 's Avonds maken we ons klaar voor onze laatste maaltijd op Langkawi. We doen eens gek en gaan eten bij een (voor hier) super luxe en duur restaurant. De regen komt inmiddels weer met bakken uit de hemel, dus regelen we een taxi om ons van ons motel naar restaurant het Cliff (ongeveer 2 km verderop) te brengen, we waren ander na 2 meter al doorweekt geweest. In het restaurant (op het strand/boven de zee) worden we meteen erg gastvrij ontvangen. Stoelen worden voor ons aangeschoven en ze hebben een wijnkaart! Het is voor ons voor het eerst dat er in een restaurant wijn geschonken wordt, meestal hebben ze alleen bier. We krijgen van de vriendelijke ober uitleg bij de kaart en bestellen verschillende Maleisische voor- en hoofdgerechten. Het voorgerecht bestaat uit een soort gefrituurde vis met dip en een wrap van rijstblad met zalm, andere soorten vis en groenten. Echt heerlijk! Als hoofdgerecht hebben we een Maleisische curry met gestoofde kip, groenten en witte rijst. Het andere gerecht is een soort stoofpotje van rundvlees op Langkawische manier en geroerbakte rijst. Ook weer om je vingers bij af te likken! Een groot dessert gaat er niet meer in, dus nemen we nog wat vers fruit na. Ook dat smaakt hier op de een of andere manier beter dan in Nederland. We sluiten het dinner af met een borrel in de bar met uitzicht over het strand. Het is gelukkig gestopt met regenen, dus kunnen we over het strand terug naar ons appartement lopen.

Vrijdag 2 augustus. We doen het vanochtend rustig aan. Het is alweer tijd om Langkawi te verlaten, maar we hoeven pas om 12 uur uit te checken en hebben alleen een korte bootreis voor de boeg, dus geen drukte. Per taxi worden we 's middags naar Kuah gebracht en daar kopen we een ticket voor de boot naar Kuala Perlis. Vanuit daar moeten we dan nog een bus naar de oostkust regelen, want dat lukte niet via internet. Om 14u vertrekt de boot en gaan we aan boord. De bagage wordt gewoon aan boord ergens in een hoek opgestapeld (bij flinke golven moet dit alle kanten op vliegen) en we nemen plaats op onze plekken. Dit is geen luxe, de plekken zijn krap en we komen allebei met onze knieën tegen de stoel voor ons. Verder staat de airco op ongeveer 5 graden en is het een chaos met huilende kinderen. Gelukkig duurt de reis maar ruim een uur. In Kuala Perlis zoeken we eerst ons hotel op (opnieuw erg netjes en dat voor maar 13 euro per nacht!) en vervolgens op zoek naar het busstation. Het busstation is snel gevonden, maar niet de maatschappij die we eigenlijk moeten hebben. De andere maatschappijen bieden alleen nachtbusreizen aan, maar wij willen eigenlijk 's ochtends vroeg wel weer op pad. Het zit ons even niet mee en we gaan terug naar ons hotel om onze opties te bekijken. Dan begint het opnieuw te plensen en doordat de wind op het raam van onze kamer staat, regent het door de kieren naar binnen. We komen er gelukkig snel achter, maar Arnolds backpack heeft toch wat teveel in het water gestaan, waardoor de inhoud ook nat is geworden. Snel uithangen en hopen dat het de volgende dag droog is. We besluiten om wat te gaan eten en gelukkig is het na het eten weer droog, dus lopen we nog een keer naar de bussen. Uiteindelijk kopen we toch maar een ticket voor de nachtbus naar Kuala Besut. Het schijnt ongeveer 10 uren te duren om daar te komen. Dat wordt een nachtje in de bus slapen dus (scheelt een overnachting!). Voordeel is dat we in Kuala Besut meteen de eerste boot naar Pantai Perhentian kunnen nemen. Dat is een eiland aan de oostkust wat ook erg mooi schijnt te zijn en waar je goed kunt snorkelen. Klinkt goed! Nadeel is wel dat we een dag in Kuala Perlis moeten rondhangen, maar het is niet anders.

Op naar ons volgende bounty eiland!

1. Tessa:
    3 augustus 2013
    Pfff... een tegenvaller, en dat is dan alleen dat de inhoud van de backpack wat nat ik geworden, valt weer mee! ;) Ik zit eigenlijk te wachten op wat meer tegenvallers (slecht, vies eten, diarree, paar dagen slecht weer, blaren op de voeten enz enz).. Nee hoor, grapje.. Wat hebben jullie het heerlijk daar, jullie weten ons wel jaloers te maken hier! Ik schrijf jullie reis erbij op mijn bucket list! ;)
  2. Tessa:
    3 augustus 2013
    Waar zijn de foto's waar je het over hebt, of komen die nog? :)
  3. Rolf en Tjallie:
    5 augustus 2013
    Hallo globetrotters,

mooie belevenissen! We hebben alle plaatsen even opgezocht met maps. Volgens mij is Pantai Perhentian niet veel groter als Terschelling. Ik ben benieuwd of het daar mooier is als op Terschelling afgelopen weekend.