Op ontdekking in Kuala Lumpur

26 juli 2013 - Kuala Lumpur, Maleisië

Dinsdag 23 juli. Het plan was om vandaag vroeg op te staan, maar na een onrustige nacht in het hostel (de muren zijn zo ongeveer van papier) wordt het iets later. We gaan per bus naar Melaka Sentral en regelen daar een ticket naar Kuala Lumpur (voor 4 euro per persoon mogen we al mee). Ruim twee uur later komen we in KL aan. We moeten op een één of ander busstation uitstappen en hebben geen idee waar we zijn, maar in de verte zien we de beroemde twin towers, dus we zijn toch echt in KL. We nemen de trein naar de dichtstbijzijnde halte bij ons hostel en gaan op zoek. Wat een drukte en hitte in de stad! Overal rijden auto's door elkaar, voetgangers steken snel tussen de auto door over en overal worden we aangesproken om vanalles en nog wat te kopen. Wat een verschil met Melaka! Uiteindelijk, met wat hulp van Google maps (de moderne backpackers), vinden we ons hostel en kunnen we op onze kamers even bijkomen van alle indrukken.

De rest van de dag gaan we op pad en bezoeken we de skytower, waar we ook even omhoog gaan om van het uitzicht te genieten (het is redelijk helder). Vervolgens lopen we door naar de Pentronas Towers (twin towers). Toch wel leuk om deze eens in het echt te zien! Na een goede maaltijd in Central Matket lopen we 's avonds door het drukke Chinatown naar 'huis'. We weten nog niet of we KL een mooie stad vinden. Het is chaotisch, overal wordt gebouwd, de ene keer loop je op een stoep en opeens kan de stoep zo ophouden en moet je door een bouwput lopen. De logica ontbreekt lijkt het wel. Het is in ieder geval niet handig om hier in een rolstoel door te stad te moeten.

De volgende dag gaan we 's ochtends op zoek naar Pudu Wet Market. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want we zijn zo ongeveer de hele ochtend bezig om de markt te vinden. Wegwijzers ontbreken en als je denkt dat je de juiste weg hebt gevonden, is de weg opeens opgebroken, omdat er een wolkenkrabber gebouwd wordt. Na wat omwegen en de weg vragen, komen we dan eindelijk bij de markt aan. Dit is het type markt dat je normaal alleen in films ziet, de kippen zitten lekker knus tegen elkaar aan totdat iemand ze besluit te kopen. Ze worden vlak buiten hun kooi geslacht en gefilleerd. Het bloed blijft op de grond liggen en iedereen wandelt er gezellig doorheen. Je kunt hier allerlei verswaren kopen, veel groente en fruit, vis en eieren. Een hele belevenis!

Na een paar uurtjes rust in ons hostel, gaan we 's avonds op weg naar Jalan Bintang. Deze straat lijkt eigenlijk wel wat op het New York van Kuala Lumpur. Overal luxe winkels van alle merken die je maar kunt bedenken, mega shopping malls, grote reclameschermen, muzikanten, maar ook de Chinese namaak kledingwinkels en tussendoor dames die Thaise massages aanbieden (met happy end...). Leuk om hier rond te lopen, we kijken onze ogen uit. Het is etenstijd en Arnold spot een eettent waar je met een roltrap naar beneden naar toe moet. Er gaan veel locals heen, dus wij volgen ze maar. Beneden zijn weer allemaal eettentjes en we besluiten eens een Koreaans gerecht te nemen. Gelukkig staan er allemaal plaatjes op de menukaart, dus zoeken we beide iets uit wat er goed uit ziet. En heerlijk is het! Het vlees is lekker gekruid en met de dipsausjes en noodles is het helemaal compleet. In de Lonely Planet en via het reisprogramma 3 op reis hadden wij gehoord dat in KL Dokter Fish een aanrader is, dit zijn kleine visjes die je dode huidcellen opeten en daarna is de huid als herboren. Dat lijkt ons wel wat en we gaan op zoek naar een Dokter Fish tent. Na een onderhandeling van Arnold mogen we allebei 20 minuten met de voeten in een Dokter Fish bad hangen en we krijgen tijdens het badderen ook nog een nek en schouder massage van 5 minuten. Dit alles voor slechts 8 euro per persoon! Eerst worden onze voeten in een teiltje gewassen en vervolgens mogen ze bij de visjes in. Tientallen visjes komen meteen op onze voeten af en beginnen gelijk te knabbelen. Wat een apart gevoel! We krijgen een kop Chinese kruidenthee erbij en genieten van de visjes en de massage. En het klopt: onze voeten voelen als herboren! Een mooie afsluiting van de dag.

Donderdag is onze laatste volledige dag in KL. Inmiddels is Marieke snipverkouden geworden van alle airco en we doen het vandaag dus wat rustiger aan. We lopen nog een keer naar de Petronas Towers, maar nu aan de andere kant waar een groot park is. Nu we de stad wat beter kennen, vinden we weer andere routes uit en komen we weer op andere marktjes terecht waar allerlei eten te koop is. Het ziet er heerlijk uit, dus bij diverse kraampjes kopen we wat lekkernijen om uit te proberen. ' s avonds gaan we nog even langs een night market waar allemaal restaurants hun terras op straat uitgestald hebben. Een mooi moment om onder het genot van een Tiger biertje even op terras mensen te kijken :)

Onze dagen in KL zitten er alweer op. Na een chaotische start in deze wereldstad kunnen we nu de charme van de stad begrijpen. Een hele belevenis om hier een paar dagen rond te mogen slenteren! Nu op naar Cameron Highlands, weg van de drukte, hitte en uitlaatgassen en op naar de theeplantages en bergen in het binnenland.

1. Tessa:
    28 juli 2013
    Hmm.. Als er nog een plekje over is in de backpack weet ik wel iemand die jullie erg blij kunnen maken met die lekkere hapjes! ;)
  2. Sabine:
    29 juli 2013
    Hey Marieke en Arnold!
    Klinkt goed die visjes! verstandig om je voeten te laten verwennen na een dag wandelen.
    Ben heel benieuwd naar jullie verhalen over het binnenland (daar ben ik niet geweest)
    Veel plezier nog!
    liefs
  3. Marcella:
    30 juli 2013
    Klinkt goed, als een bijzondere stad! Het zal de cultuurschok zijn waardoor het eerst even wennen was. Uiteindelijk hebben jullie er mooie dagen gehad zo te lezen!