Van Singapore naar Maleisie

22 juli 2013 - Malakka, Maleisië

Zondag 21 juli. Na een laatste ontbijt in ons hostel (Rucksack Inn) in Singapore lopen we bepakt en bezakt richting de metro in Chinatown. Daar moeten we eerst onze metropas inleveren, zodat we onze 20 Singapoorse Dollars borg terug krijgen. Vervolgens pakken we de metro naar Nicoll Highway en daar moeten we lopend de bus zien te vinden die ons naar Melaka gaat brengen. Gelukkig is de routebeschrijving goed en zien we al snel waar we naar toe moeten. Nog voordat we het terrein oplopen, worden we door een man aangesproken en vraagt hij ons waar we naar toe willen. Het is half 9 en we hebben de bus om 9.15 uur geregeld, maar ineens begint de man druk te gebaren dat we kaarten moeten halen en snel in de al klaarstaande bus moeten springen. Er schijnt dus nog plek te zijn in de bus eerder en daar worden we voordat we het zelf doorhebben al in geplaatst. Voor op schema dus :) Er worden nog wat mensen op getrommeld en als de bus vol is vertrekken we om 8.40 uur naar Melaka. We hebben trouwens een luxe bus met airco en een zeer ruime stoel (met massagestand) die je zo ongeveer horizontaal kunt zetten. Iedereen ligt dan ook al snel in de bus te slapen. Na een half uur komen we bij de grens en moeten we uit de bus om ons paspoort te laten zien en voor een stempel dat we uit Singapore zijn vertrokken. Vervolgens weer in de bus en een kilometer later er weer uit (nu met alle bagage) om door de Maleisische douane te gaan. Het gaat allemaal erg snel en binnen 10 minuten zit iedereen weer in de bus. We zijn in Maleisië!

De reis verloopt goed en om 12 uur komen we aan op Melaka Sentral (ja, met een s). Daar wacht ons een eerste uitdaging: geld regelen. We lopen het eerste en beste winkelcentrum binnen en proberen elke pinautomaat, maar nergens krijgen we geld uit. Een ander stel Nederlandse toeristen heeft hetzelfde probleem en we besluiten naar de Tesco toe te lopen (soort Carrefour) waar het er wat moderner is. Ook hier doet de pin het niet, maar gelukkig hebben we ook een creditcard op zak en weet Arnold toch geld te regelen. Na al het geloop en gesjouw zoeken we eerst maar een eettentje op en eten we een prima hot plate noodles met kip.

Dan de volgende uitdaging: hoe komen we bij het hostel? We lopen weer terug naar het busstation en zoeken de bus die richting het centrum gaat. Voor 3 MR mogen we mee (75 eurocent) en we worden door een vriendelijke buschauffeur keurig bij de plaats van bestemming gebracht. Een stukje lopen en ons hostel is gevonden! Voor 5 euro per nacht slapen we in een redelijk simpel hostel (voor dit geld kan je niet teveel verwachten), het is in ieder geval best schoon, er is wc papier en we hebben airco!

De rest van de dag verkennen we Melaka. Het valt ons op dat het verschil tussen arm en rijk best dicht bij elkaar aanwezig is. De ene wijk zijn er vervallen huisjes en in de andere staan er luxe flats/woningen. Ook heb je aan de ene kant van de straat een markt met simpele kraampjes en vervolgens aan de overkant een nieuw, luxe winkelcentrum van 3 verdiepingen en met airco. Er rijden mega dure auto's rond, maar ook auto's die bijna uit elkaar vallen. Verder is Melaka erg Islamitisch en traditioneel. Als 2 westerlingen vallen we dan ook aardig op, vooral Marieke wordt vaak aangestaard, wat niet altijd even prettig is. Het is in ieder geval een groot contrast met het rijke en goed ontwikkelde Singapore.

's Avonds lopen we door de Chinese nachtmarkt (Jonker Walk), een lange straat waar vanalles verkocht wordt. Ook zijn er veel kraampjes met lokale snacks. Op advies van de Lonely Planet kopen we bij een kraampje een popiah. Dat is een soort wrap met een scherpe of niet zo'n scherp sausje, taugé, sla, stukjes geroerbakt ei, tofu blokes en een warm ui mengsel. Uiteraard moet dit met stokjes opgegeten worden (Arnold wordt hier steeds beter in). Erg lekker! (en de maag kan het ook aan)

Maandag 22 juli. We gaan weer op pad om nu de minder toeristische delen van Melaka te bekijken. Buiten de toeristische routes lopen we langs winkeljes die waarschijnlijk in Nederland al lang gesloten waren, omdat ze niet aan de eisen voldoen of het pand niet meer veilig is. Hier wordt er nog volop gehandeld en het heeft wel wat, maar achter deze winkeltjes zie je de hoge flatgebouwen al verschijnen. Benieuwd hoe lang het duurt voordat ze platgegooid worden... Ergens op een hoek is een eettentje waar veel locals zitten, het ziet er goed uit en we wijzen bij een van de verschillende kraampjes een gerecht aan. Kip met rijst en een scherp dipsausje, erg lekker! Als enige westerlingen in het tentje, hebben we weer aardig wat aandacht, het begint te wennen en ondertussen kunnen we mooi zien wat en hoe er verder allemaal gegeten wordt. Nog genoeg om uit te proberen!

Weer een groot verhaal, dus voor nu is het genoeg. Morgen gaan we met de bus naar Kuala Lumpur. Tips zijn welkom!

1. Tessa:
    24 juli 2013
    Goh.. zo slecht hebben jullie het nog niet daar! Volgens mij bijna beter uit te houden dan hier.. kleffe nachtjes en zweten zonder dat je veel doet, pfff! ;)

Njoy!